El tipus de combustible determina el disseny específic del motor. Son: motors d' encsa per guspira o de cicle Otto, i els d' encesa per compressió o de cicle dièsel. A més, hi ha diferents solucions estructurals diferenciats pel nombre de cicles: dos temps (2T) i quatre temps (4T)
La inflamació del combustible produeix una expansió, en forma de gasos, que empenyen l' èmbol en sentit descendent fins al punt mort inferior (PMI). El seu desplçament es transmet a la biela, que, al seu torn, fa girar la maneta o manovella que és al cigonyal.
Quan l' èbol ascendeix fins arribar al punt mort superior (PMS), empeny els gasos cremats que surten del cilindre a través de la vàlvula d' escapament.
El motor de cicle Otto s' alimenta amb gasoina. Hi han dos sistemes per portar la gasolina del dipòsit al motor: a través de carburador i a través d' injector.
La burgia crea una guispera que provoca la inflamació.
1er temps: admissió
L' èmbol es troba en el PLMS. La vàlvula d' escapament esta tancada, i la d' admissió s' obre. L' èmbol xucla aire de l' exterior i gasolina polveritzada. Aquesta fase acaba quan l' èmbol esta al PMI.
2on temps: compressió
La vàlvula d' admissió es tanca, i l' èmbol inicia el sue ascens fins a arribar al PMS. La barreja d' aire i de gasolina ssoleix la seva màxima compressió.
3er temps: explosió
La bugia es sotmesa a una alta presió, fa iniciar una guspira que inflama la barreja, i explota. La força fa pujar l' èmbol cap al PMI.
4rt temps: escapament
Quan l' èmbol arriba al PMI, s' obre la vàlvula d' escapament i els gasos surten a l' exterior. El cicle torne a començar amb l' admissió.
En el motor dièsel, en el temps d' admissió, entra solament aire al cilindre, que serà comprimit fins arribar a 600ºC. En el moment de l' explosió un injector, injecta una cuantitat petita de gasolina pulveritzada al cilindre. Al entrar en contacte amb l' aire calent i compactat, genera una gran explosió que empeny l' èmbol cap al PMI.
Els motors diesels son més duraders i eficients,
Per calcular el volum d' un cilindre:
Per calcular el volum màxim d' un cilindre:
Per calcular la cilindrada:
Per calcuolar la relació de compressio:
La potència depèn de la freqüencia de rotaió del cigonyal o arbre de sortida del motor. Els fabricants donen la potència màxima i el valor de freqüència de rotació a que s' aconsegueix.
3.1 Funcionament dels motors alternatius de 4T
La part de motor on es produeix la transferència d' energia tèrmica és a la cambra de combustió, a la part superior del cilindre i a l' aire quan s' obre la vàlvula d' admissió.La inflamació del combustible produeix una expansió, en forma de gasos, que empenyen l' èmbol en sentit descendent fins al punt mort inferior (PMI). El seu desplçament es transmet a la biela, que, al seu torn, fa girar la maneta o manovella que és al cigonyal.
Quan l' èbol ascendeix fins arribar al punt mort superior (PMS), empeny els gasos cremats que surten del cilindre a través de la vàlvula d' escapament.
Origen |
A. El motor d' encesa per guspira o de cicle Otto
El motor de cicle Otto s' alimenta amb gasoina. Hi han dos sistemes per portar la gasolina del dipòsit al motor: a través de carburador i a través d' injector.
La burgia crea una guispera que provoca la inflamació.
Origen |
1er temps: admissió
L' èmbol es troba en el PLMS. La vàlvula d' escapament esta tancada, i la d' admissió s' obre. L' èmbol xucla aire de l' exterior i gasolina polveritzada. Aquesta fase acaba quan l' èmbol esta al PMI.
2on temps: compressió
La vàlvula d' admissió es tanca, i l' èmbol inicia el sue ascens fins a arribar al PMS. La barreja d' aire i de gasolina ssoleix la seva màxima compressió.
3er temps: explosió
La bugia es sotmesa a una alta presió, fa iniciar una guspira que inflama la barreja, i explota. La força fa pujar l' èmbol cap al PMI.
4rt temps: escapament
Quan l' èmbol arriba al PMI, s' obre la vàlvula d' escapament i els gasos surten a l' exterior. El cicle torne a començar amb l' admissió.
B. El motor d' encesa per compressió o de cicle dièsel
En el motor dièsel, en el temps d' admissió, entra solament aire al cilindre, que serà comprimit fins arribar a 600ºC. En el moment de l' explosió un injector, injecta una cuantitat petita de gasolina pulveritzada al cilindre. Al entrar en contacte amb l' aire calent i compactat, genera una gran explosió que empeny l' èmbol cap al PMI.
Els motors diesels son més duraders i eficients,
3.2 Característiques dels motors.
A. Cilindrada
Per calcular el volum d' un cilindre:
Per calcular el volum màxim d' un cilindre:
Per calcular la cilindrada:
B. Relació de compressió
Per calcuolar la relació de compressio:
C. Potència
La potència depèn de la freqüencia de rotaió del cigonyal o arbre de sortida del motor. Els fabricants donen la potència màxima i el valor de freqüència de rotació a que s' aconsegueix.
Origen |
Comentarios
Publicar un comentario